Je eigen webshop?

E-commerce zit in de lift

Onze E-commerce tips tricks weetjes

1. Lancering

Je webshop te snel willen lanceren is nooit een goed idee. De kans dat hij niet goed werkt, is immers groot. Neem de tijd en test voldoende. Vraag aan vrienden en familie om hem eens uit te proberen. Op deze manier ben je zeker dat, wanneer de webshop gelanceerd wordt, perfect draait en klanten terugkomen. Deze haken immers af wanneer er één en ander foutloopt tijdens een eventuele bestelling.

2. Geduld is een mooie deugd

Wanneer je professionele webshop na 6 maanden nog niet helemaal loopt zoals je had gehoopt mag je niet beginnen paniekeren. Pas na 2 jaar kan een deftige evaluatie opgemaakt worden.

3. Vertrouwen

De consument moet het absolute vertrouwen hebben in uw e-commerce webshop. Om de online koper nog meer vertrouwen te geven, zijn er kwaliteitslabels in het leven geroepen: SafeShops en BeCommerce. Door deze labels op uw website weer te geven, laat u zien dat u in orde bent met de wetgeving.

Een livechat geeft de bezoekers nog meer vertrouwen. U kan dit zelf in handen nemen door LiveChat of Drift te gebruiken. Grote bedrijven die werken met support medewerkers werken meestal met Intercom.

Klantenrecensies zijn ook nog handig om het vertrouwen te winnen van uw bezoekers. Ze geven een meerwaarde aan uw webshop en zijn vaak de laatste push die de klant nodig heeft om over te gaan tot een aankoop.

4. Online betalen op een veilige manier

 U hebt het zelf waarschijnlijk ook al meegemaakt. U wil iets bestellen via een webshop en wanneer u op de betaalpagina bent, haakt u af. Waarom? Dit hangt van veel factoren af: onduidelijkheden over de verzendmogelijkheden, retourbeleid of de verzendkosten. Deze laatste pagina die uiteindelijk leidt tot een aankoop is dus uitermate belangrijk en moet zo goed mogelijk geoptimaliseerd worden. Google Analytics is een handige tool om onderzoek te doen naar waar het verkeerd loopt.

Om online betalingen vlot te laten verlopen kiest u het best voor Mollie. Deze biedt Bancontact, VISA, Mastercard, PayPal,… aan.

Essentieel bij online betalingen is een SSL-certificaat. Zo verlopen de betalingen versleuteld en op een veilige manier.

5. Reclame/marketing

Tegenwoordig is het belangrijk dat u ook reclame maakt via sociale media. Denk maar aan Instagram, Facebook, YouTube,… Maar er zijn nog andere middelen die vlug vergeten worden: Google Adwords, SEO (of Search Engine Optimalisation), e-mailmarketing.

Op uw webshop is het belangrijk om de voordelen voor de klant goed te omschrijven:

  • 24u/24u open
  • de mogelijkheid om producten te vergelijken met elkaar
  • een duidelijk overzicht van bestellingen en facturen van de klant

6. Foto’s

Zorg voor kwaliteitsvolle foto’s die voor elk product op dezelfde manier getrokken worden. Foto’s waar men kan inzoomen kunnen het verschil maken. Men wil het product immers zo goed mogelijk en langs alle kanten kunnen bekijken.

7. Doe acties en geef kortingen

Werk goede campagnes uit en pas ze aan indien nodig. Speel in op de tijd van het jaar en bepaalde periodes. Geef bvb. kortingen op zonnebrillen wanneer het mooi weer begint te worden.
Doe acties tijdens bepaalde koopjesdagen. Het vanuit de Verenigde Staten overgevlogen concept van ‘Black Friday’ slaat ook in Europa aan. Speel hier dus zeker op in. Geef meer korting wanneer klanten een actie delen op Facebook. Mogelijkheden zijn eindeloos.

8. Wees beter dan je concurrenten

Bepaalde producten kan je tegenwoordig op verschillende websites vinden. Hoe kan je consumenten dan naar jouw webshop sturen? Met de beste service, gratis verzending, een snelle levertijd en een eenvoudig retourbeleid kan je klanten overtuigen om bij jou te shoppen.

Wanneer een klant problemen heeft met een bestelling, ben je er maar beter snel bij. Je creëert zo een wow-ervaring: klanten zijn tevreden wanneer een probleem snel wordt opgelost en zullen uw webshop aanprijzen bij familie en vrienden.

9. Prijzen

Een prijs zonder valutasymbool zorgt voor 10% meer omzet.
Het is beter om een product een prijs te geven van 29,99 euro dan 30 euro. We lezen immers van links naar rechts en het eerste getal dat we zien wordt onthouden. In dit geval is dat 2 in plaats van 3.
Rode prijzen worden aanzien als voordeliger.

10. Niet te vergeten: cookiemelding

Sinds 2018 is het verplicht om een cookiemelding te hebben op uw website wanneer u gegevens over uw bezoekers verzamelt. Bij een webshop is dit alvast het geval. U doet er dan ook goed aan om een cookiemelding te plaatsen op uw webshop om in orde te zijn met de wetgeving.