12 handige tips om je naamsbekendheid te vergroten met goedkope reclame!

by jun 2, 2021Geen categorie, Tips en tricks voor ondernemers

Heb je niet het budget zoals de grote bedrijven maar wil je toch goede reclame kunnen maken? Wie creatief is en deze tips volgt, kan op een relatief goedkope manier goede resultaten bekomen.

1. Gratis gadgets

Een uitstekend voorbeeld hiervan is simpelweg een pen. Iedere zichzelf respecterende ondernemers heeft er wel laten maken met zijn logo er op geprint. Je kan natuurlijk ook gadgets laten maken die specifiek voor uw doelgroep ontworpen zijn. Denk maar aan een garagist die een ruitenkrabber weggeeft. Of een winkelier die boodschappentassen laat maken met hun naam er op. Het kost natuurlijk allemaal wel wat, maar denk eraan dat dit voorwerpen zijn waar uw klanten alle dagen mee in contact komen. Op deze manier wordt er zo meer aan uw zaak gedacht.

2. Gratis monsters

Laat mensen kennis maken met uw product door gratis staaltjes weg te geven. De kans dat u een bestelling krijgt voor uw product wordt zo veel groter. Een groot voordeel van gratis monsters is dat je op deze manier ook mond-op-mond reclame creëert. Mensen nemen uw product mee naar huis en wanneer het hen bevalt, zullen ze dit gegarandeerd verder vertellen aan familie en kennissen.

3. Persbericht

Wanneer u een product of dienst lanceert die uniek is in uw omgeving, loont het al eens de moeite om een persbericht de wereld in te sturen. Elke nationale krant heeft wel een rubriek ‘Regio’, waar nieuws van in de omgeving wordt weergegeven. Let wel op dat het voor de krant ‘de moeite waard moet zijn’ om het artikel te publiceren.
Het voordeel van een persbericht is dat u de volledige controle hebt over de inhoud daarvan. Wanneer u niet zo vindingrijk bent om zelf een artikel te schrijven, kan u altijd een deskundige inschakelen die dit voor u kan doen.

4. Artikel in de regionale krant

Een advertentie in de lokale krant is ook een relatief goedkope oplossing om naamsbekendheid te kunnen verwerven. Wanneer het u niet echt lukt om een goed artikel te schrijven kan u nog altijd via deze link enkele tips volgen.

5. Sponsoring

Het sponsoren van een lokale sportclub kan een ideale investering zijn om uw doelgroep te bereiken. Dit kanon allerhande manieren gebeuren die elk zijn prijs hebben. Een link op de website van de club naar uw website zal goedkoper zijn dan bijvoorbeeld een reclamebord dat kan geplaatst worden bij een sportveld. Het laatste levert immers wel zichtbaarheid op.

6. Het schrijven van blogs

Je bent het al de hele tijd aan het lezen. Een blog is ook een vorm van reclame. Wanneer u een website heeft, kan u daar een blog aan toevoegen waar u regelmatig enkele berichten op plaatst. Dit kan gaan van nieuwe artikelen of services die u aanbiedt, tot tips voor andere ondernemers.
Google is ook steeds op zoek naar kernwoorden op uw website. Via een blog kan Google uw website beter analyseren en zo komt u zelfs op een hogere positie in de zoekresultaten. De uitleg hiervoor vind je bij ons blogbericht ‘SEO, wat is dat nu eigenlijk?’.

7. Kleding

Werkt u met werknemers? Hebt u er al aan gedacht om deze mensen T-shirts te geven met uw naam op die ze dan kunnen dragen in het privé leven? Het bereik van deze manier van reclame wordt heel groot aangezien uw werknemers niet allemaal op dezelfde plek wonen en elk andere bezigheden hebben in het leven.

8. Een eigen website

Natuurlijk mag een eigen website niet ontbreken op het internet. Je website moet aantrekkelijk zijn, overzichtelijk en tegenwoordig ook responsief. Dit betekent dat deze zowel op pc als op tablet en smartphone duidelijk blijft en gemakkelijk te gebruiken is door de bezoeker. Neem alvast een kijkje op onze pagina ‘goedkope website laten maken’. Hier krijg je al een klein overzicht over hoe we te werk gaan.

9. Folders

Wanneer je potentiële klanten ontmoet, bijvoorbeeld tijdens een bijeenkomst, is het handig dat je steeds folders bij hebt die je kan uitdelen. Op deze manier kan je laten zien wat je allemaal te bieden hebt. Dit hoeft niet met veel tekst te zijn. Maak gebruik van foto’s zodat de folder aantrekkelijk blijft voor de lezer. Je kan de folder ook gebruiken om mensen aan te zetten tot actie. Bijvoorbeeld een kortingsbon in de folder die ze dan moeten meebrengen naar uw zaak om deze korting te kunnen krijgen, een code die ze kunnen ingeven op uw website om te zien of ze een prijs gewonnen hebben. Er zijn tal van mogelijkheden.

10. Professioneel visitekaartje

Het visitekaartje is in deze digitale tijden nog altijd het ideale uithangbord voor uw zaak. Gemakkelijk af te geven en heel gemakkelijk bij te houden. Zorg er wel voor dat alle nodige informatie er op staat. Je kan er ook creatief mee aan de slag. Denk maar aan andere vormen dan het standaard rechthoekje, speciale kleuren, materialen,… Nog een tip die veel over het hoofd wordt gezien: een visitekaartje heeft ook een achterkant.

11. Reclamebord

Een reclamebord op de gevel heeft eigenlijk vooral zin wanneer er veel mensen voorbij uw zaak passeren. Wanneer dit wel het geval is, wees er dan zeker van dat alle nodige informatie er op staat zodat voorbijgangers direct een duidelijk beeld van je zaak hebben Je kan er ook voor kiezen om bijvoorbeeld uw auto te gebruiken als reclamebord. Dit kan gaan van een simpele sticker op de achterruit tot het volledig laten wrappen van uw wagen.

12. Sociale media

Er zijn vandaag zodanig veel verschillende platformen op sociale media dat het heel gemakkelijk wordt om datgene uit te kiezen waar jij met jouw onderneming het meeste kan bereiken en waar je grootste doelgroep zit. Aarzel niet om hier op in te zetten. Het is gratis (zolang je geen reclame maakt via deze sociale media) en het kost relatief weinig van je tijd. Toch kan je op deze manier veel mensen bereiken. Heb je echt geen tijd hiervoor? Contacteer ons en wij kunnen de sociale media voor uw onderneming verzorgen in uw plaats. Dit bespaart u tijd die u kunt spenderen aan uw bedrijf.